فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    اینترنت ماهواره استارلینک (starlink) چیست؟

    اینترنت ماهواره استارلینک (starlink) چیست؟

    اینترنت ماهواره استارلینک عبارتی است که احتمالا در ماه‌های اخیر به گوش بسیاری از افراد خورده ولی ممکن است که اطلاعات دقیق و کاملی در رابطه با این سرویس اینترنتی نداشته باشند و سوالاتی از قبیل اینکه اینترنت ماهواره استارلینک (starlink) چیست؟ طرز استفاده، سرعت و هزینه‌های آن به چه شکل است؟ ذهنشان را مشغول کرده باشد. در این مقاله از دکان استوک ما هر آنچه که لازم است در رابطه با اینترنت ماهواره ای استارلینک بدانید را بیان کرده‌ایم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

     

    شرکت اسپیس‌ایکس در سال 2015 میلادی خبری مبنی بر توسعه سرویس اینترنتی به نام استارلینک را داد. در پایان سال 2020 میلادی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا سرمایه گذاری هنگفتی به مبلغ ۸۸۵.۵ میلیون دلار را انجام داد و اجرای این پروژه توسط شرکت اسپیس ایکس آغاز شد و در سال 2021 پیشرفت آن سرعت گرفت.
    در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ ماهواره استارلینک به فضا پرتاپ شده‌‌اند که البته برخی از این ماهواره‌ها، ماهواره‌های غیر عملیاتی و یا نمونه‌های اولیه هستند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک تا چه حد می‌تواند گسترده باشد و چه مقدار از نقاط مختلف جهان را پوشش دهد ولی ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با WMC 2022 ادعا کرد که این سرویس اینترنتی در تمامی نقاط دنیا که منع قانونی در آنها وجود نداشته باشد قابل استفاده است البته در قطب شمال و جنوب امکان دسترسی وجود ندارد. در ماه اکتبر سال 2022 میلادی اجرای آزمایشی پروژه اینترنت ماهواره‌ای starlink به پایان می‌رسد و بعد از آن به طور رسمی عملیاتی خواهد شد.

    اینترنت ماهواره استارلینک چقدر سرعت دارد؟

    اینترنت ماهواره استارلینک چقدر سرعت دارد

    ماهواره‌های پروژه استارلینک در فاصله ۵۶۳ کیلومتری از کره زمین قرار دارند و ایلان ماسک ادعا کرده است به دلیل اینکه فاصله این ماهواره‌ها از زمین کم است تاخیر اینترنت ماهواره‌ای starlink تنها چیزی بین 25 تا 35 میلی ثانیه خواهد بود. همچنین براساس اطلاعات درج شده در سایت استارلینک (https://www.starlink.com) سرعت این سرویس اینترنتی در بیشتر نقاط جهان بین 50 تا 150 مگابایت در ثانیه (Mbps) خواهد بود.
    البته ممکن است اینترنت این سرویس به طور کامل در مدت زمان کوتاهی قطع شود که مسئولان شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند برای حل این مشکل تعداد ماهواره‌ها در مدار و ایستگاه‌های زمینی را افزایش خواهند داد و عملکرد نرم افزار شبکه را بهبود می‌بخشند در نتیجه تاخیر (پینگ)، سرعت و پایداری اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک تقویت خواهد شد.

    هزینه استفاده از اینترنت ماهواره starlink چقدر است؟

    هزینه استفاده از اینترنت ماهواره starlink چقدر است

    هم اکنون اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال پیش فروش و سفارش پذیری است و کسانی که درخواست استفاده از این سرویس اینترنتی را داده‌اند می‌بایست جهت دریافت تجهیزات گیرنده صبر کنند. تعداد افرادی که تاکنون درخواست استفاده را داده‌اند به بیش از 10 هزار نفر رسیده است.
    شرکت اسپیس ایکس در ایمیلی که برای مشترکین ارسال کرده هزینه سرویس ماهانه را 99 دلار اعلام کرده است که البته هزینه‌های دیگری چون مالیات نیز به این قیمت اضافه خواهد شد. همچنین برای خرید دیش، مودم مخصوص اینترنت ماهواره‌ای و دیگر تجهیزات نیز باید 499 دلار پرداخت کنند.

    آیا می توان به ماهواره استارلینک اعتماد داشت؟

    آیا می توان به ماهواره استارلینک اعتماد داشت

    طبق سایت رسمی به نشانی https://downdetector.com که اختلالات اینترنت را در آمریکا گزارش می‌دهد تا کنون چهار خطا از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گزارش شده است البته خود استارلینک قبل‌تر گفته است که امکان قطعی کامل اینترنت ماهواره‌ای در زمان آزمایشی پروژه وجود خواهد داشت. 
    ناگفته نماند که در زمان بروز هر خطا مشکل طی چند ساعت بر طرف شده است. این نکته را باید در نظر گرفت که اینترنت ماهواره ای استارلینک برای ساکنان شهری با تراکم بالای ساختمان‌های مرتفع می‌تواند نامناسب باشد چرا که مانعی بر سر راه ترمینال‌های گیرنده هستند که دریافت و ارسال اطلاعات را مختل می‌کنند. در حالت کلی طبق مجله فست کمپانی (Fast Company) و CNBC  گزارش‌ها مبنی بر رضایت مردم از این ماهواره اینترنتی تازه متولد شده است.

    کیفیت هوا و بارندگی آیا بر اینترنت استارلینک تاثیر دارد؟

    کیفیت هوا و بارندگی آیا بر اینترنت استارلینک تاثیر دارد

    برای اینکه ترمینال گیرنده با اختلال مواجه نشود در وب‌سایت استارلینک توصیه شده است که حتما در ارتفاعی بالا و فضایی باز که هیچ مانعی نباشد نصب شود. با این تعریف متاسفانه در شرایط بد آب و هوایی و بارش برف شدید با ارتفاع زیاد مثل یک مانع بر سر راه ترمینال گیرنده عمل کرده و در نتیجه ترمینال در روند دریافت و ارسال اطلاعات با مشکل رو به رو خواهد شد. در صورتی که بارش برف بیش از حد نباشد و برف روی سطوح در حال آب شدن باشند ترمینال گیرنده امواج را بدون هیچ مشکلی ارسال و دریافت می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده به صراحت بیان شده است که در صورت بارش سنگین برف و باران علاوه بر تاثیر منفی بر سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، به احتمال کم امکان قطعی کامل آن نیز وجود دارد.

    امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران وجود دارد؟

    امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران وجود دارد

    متاسفانه به دلایل مختلفی امکان استفاده از ماهواره starlink در ایران وجود ندارد. اول اینکه میزان هزینه‌ی استفاده از این ماهواره و خرید تجهیزات آن همانطور که گفتیم حدود 600 دلار است و برای بسیاری از افراد این مبلغ بالا بوده و توان مالی کافی ندارند. از طرفی فعلا کشور ایران تحت پوشش استارلینک قرار ندارد و هنوز در برخی از کشورها نیز به صورت آزمایشی در حال تست است. حتی اگر در آینده ایران تحت پوشش قرار بگیرد در کشور ما استفاده از خدمات ماهواره‌ای غیر قانونی است. اگر فرض را بر این بگیریم که مجوز استفاده از اینترنت ماهواره‎ای در ایران صادر شود باز هم به دلیل تحریمات آمریکا امکان پیش سفارش، خرید و پرداخت اشتراک ماهانه و در کل استفاده از این سرویس اینترنتی وجود نخواهد داشت. در نتیجه در زمان حاضر کسانی که ادعا دارند می‌توان در ایران به اینترنت ماهواره استارلینک متصل شد و می‌خواهند تجهیزات آن را به شما بفروشند کاملا کلاه بردار بوده و کذب است.

     

     آشنایی با مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای

    آشنایی با مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای

    اینترنت ماهواره‌ای مزایا و معایبی دارد. از اصلی‌ترین معایب آن می‌توان به هزینه اشاره کرد. مواردی چون احتیاج نداشتن به خط تلفن، سریع‌تر بودن آن نسبت به اشتراک خانگی و تحت تاثیر قرار نگرفتن سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره‌ای در زمان اوج تعداد کاربران متصل به آن به دلیل استفاده از پهنای باند بالا را نام برد. ماهواره های استارلینک به علت فاصله 550 کیلومتری از سطح زمین و نزدیک بودن به آن از تاخیر بسیار کمتر و سرعت بالاتری نسبت به فیبر نوری برخودار بوده؛ به طوری که میزان تاخیر کنونی آن (فاز اول اینترنت ماهواره ای استارلینک) 40 میلی ثانیه می باشد و طبق گفته های ایلان ماسک در فاز دوم اینترنت ماهواره ای استارلینک قرار است فاصله ماهواره ها تا سطح زمین به 300 کیلومتر برسد و کمتر شدن فاصله به معنی تاخیر کمتر اینترنت تا 8 میلی ثانیه است.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا