فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    مقایسه پردازنده intel و AMD (بررسی کامل)

    مقایسه پردازنده intel و AMD (بررسی کامل)

    پردازنده یا CPU یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری هر کامپیوتر و لپ‌تاپی است که نقشی مهم در عملکرد این دستگاه‌ها دارد. هر اندازه هم قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما پیشرفته و قوی باشند ولی پردازنده قدرتمندی در آن به کار نرفته باشد عملکرد سیستم با اختلال مواجه خواهد شد از این رو در انتخاب نوع پردازنده باید دقت زیادی داشته باشیم.

    دو شرکت Intel (اینتل) و AMD (ای‌ام‌دی) از تولیدکنندگان معروف و قدرتمند پردازنده هستند که از گذشته تا به امروز رقیبی سرسخت برای یکدیگر در بازار پردازنده‌ها بوده‌اند. البته شرکت آمریکایی اپل نیز پردازنده طراحی و تولید می‌کند ولی این پردازنده‌ها به صورت انحصاری و تنها در محصولات اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین اگر قصد خرید کامپیوتر و لپ تاپی غیر از برند اپل را دارید بی شک این سوال را خواهید داشت که پردازنده intel بهتر است یا AMD؟ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

    در این مقاله از دکان استوک ما ابتدا به معرفی این دو شرکت و سپس به مقایسه پردازنده intel و AMD از جهات مختلف پرداخته‌ایم تا با دانستن این تفاوت‌ها بهتر بدانید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

     

    معرفی شرکت AMD و intel

    شرکت AMD در سال 1969 میلادی تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید مدارات نیمه هادی آغاز کرد و در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی چون ساخت و تولید پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر، پردازنده‌های مجتمع، چیپ‌ست‌های مادربرد و... فعالیت دارد. پردازنده‌های AMD در سری‌های مختلف Ryzen (رایزن)، Ryzen Threadripper (رایزن تردریپر)، Athlon (اتلون)، Pro و Epyc تولید می‌شوند که در این میان، سری Ryzen (رایزن) اصلی‌ترین و محبوب‌ترین سری پردازنده‌های شرکت AMD است. شرکت intel در سال 1968 میلادی توسط شخصی به نام باب نویس و گوردون مور تاسیس و راه‌اندازی شد و پس از گذشت 6 سال از زمان تاسیس خود (سال۱۹۷۴) پردازنده‌ی 8080 را تولید کرد که بستری جهت تولید پردازنده‌های x86 را فراهم نمود.

    معرفی شرکت AMD و intel

    در دهه‌های اولیه و نخست مهم‌ترین و اصلی‌ترین رقیب اینتل شرکت ای‌دی‌ام بود ولی از سال 2000 میلادی اینتل بر بازار پردازنده‌ها تسلط پیدا کرد و توانست هر ساله سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. به طوری که از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۷ رقابت بین این دو شرکت کاملا یکطرفه و به نفع شرکت اینتل بود. در سال 2013 شرکت اینتل موفق به دریافت عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان از سوی مؤسسه اینتر برند شد. شرکت AMD در سال 2017 با معرفی پردازنده‌های رایزن خود باری دیگر توانست به برندی مطرح در بازار پردازنده‌ها و رقیبی سرسخت برای شرکت intel تبدیل شود. شرکت اینتل از ابتدای فعالیت تاکنون سری‌های مختلفی از پردازنده را تولید و به بازار فروش عرضه کرده است که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین سری‌های پردازنده‌‌های اینتل می‌توان Core، زئون (Xeon)، سِلِرون (Celeron) و پنتیوم (Pentium) را نام برد.

     

    مقایسه پردازنده intel و AMD

    رنگ لوگوی شرکت AMD به رنگ قرمز و لوگوی شرکت intel آبی رنگ است و کاربران این دو شرکت گاهی اینتل را تیم آبی و AMD را تیم قرمز خطاب می‌کنند حال در اینجا با مقایسه پردازنده intel و AMD می‌توان بهتر دانست که کدام تیم برنده رقابت است.

    مقایسه پردازنده intel و AMD

     

    مقایسه پردازنده intel و AMD از نظر قیمت

    قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب و خرید قطعات کامپیوتری از جمله پردازنده است. معمولا پردازنده‌های AMD قیمت مناسب‌تری در مقایسه با پردازنده‌های intel دارند البته پرچمداران سری Ryzen، از لحاظ قیمت با پردازنده‌های اینتل برابری می‌کنند حتی در برخی موارد قیمت بالاتری نیز دارند. به طور کلی می‌توان گفت که سی‌پی‌‌یوهای (cpu) میان رده شرکت AMD قیمت مناسب و مقرون به صرفه دارند چرا که بیشترشان دارای قابلیت اورکلاک بوده و هسته و Thread بیشتری را ارائه می‌دهند. (بروزرسانی قیمت ها در اردیبهشت ماه سال 1402 انجام شده است)

    Intel AMD Processor Pricing By Family
    2,999$ - 800$ 3,750$ - 900$ Threadripper - Cascade Leke-X
    549$ - 422$ 799$ - 434$ AMD Ryzen 9 - Intel core i9
    409$ - 298$ 449$ - 294$ AMD Ryzen 7 - Intel Core i7
    272$ - 157$ 299$ - 149$ AMD Ryzen 5 - Intel Core i5
    154$ - 97$ 120$ - 95$ AMD Ryzen 3 - Intel Core i3

    مقایسه پردازنده اینل و ای ام دی از نظر قیمت

     

    مقایسه سی پی یو intel و AMD از نظر Thread و تعداد هسته

    معمولا تعداد هسته‌های پردازنده‌های AMD بیشتر از پردازنده‌های اینتل است ولی هسته بیشتر دلیل بر قدرت بالاتر یک پردازنده نیست. هسته‌های پردازنده‌های intel دارای فرکانس بالاتری بوده در نتیجه قدرت بیشتری دارند. در واقع سی‌پی‌یوهای این دو شرکت در یک زمان مشخص عملکرد متفاوتی دارند و کارایی پردازنده‌های اینتل بهتر است. البته تعداد بیشتر هسته و Thread پردازنده‌های AMD سبب شده تا کارایی بهتری برای ادیت ویدیو، رندر کردن 3D یا کارهای گرافیکی و مولتی-تسکینگ داشته باشند.

    ((همچنین مشاهده کنید: قیمت و خرید لپ تاپ استوک مخصوص کارهای گرافیکی))

    مقایسه سی پی یو intel و AMD از نظر Thread و تعداد هسته

    تفاوت پردازنده intel و AMD از نظر اورکلاک

    اورکلاک (Overclock) به معنای استفاده بیشتر از حد توان سی‌پی‌یو برای دریافت بازدهی بهتر است. از لحاظ اورکلاک پردازنده‌های AMD برنده هستند چرا که با کمک قابلیت اورکلاک شدن مطمئن، قدرتی مضاعف و دوچندان را در اختیار کاربران قرار می‌د‌هند و نسبت به سی‌پی‌یوهای اینتل با قابلیت اطمینان بیشتری اورکلاک می‌شوند.

    قابلیت اورکلاک برای کاربران حرفه‌ای بسیار کارآمد و کاربردی است و می‌توانند با استفاده از این قابلیت و تغییر تنظیمات، قدرت عملکرد پردازنده را بالا ببرند البته به یاد داشته باشید که اورکلاک کردن پردازنده‌ ممکن است دما را بیش از اندازه افزایش دهد و سیستم آسیب ببیند.

    تفاوت پردازنده intel و AMD از نظر اورکلاک

    مقایسه پردازنده intel و AMD از نظر گرما و معماری

    سری پردازنده‌های رایزن AMD بر پایه معماری ۷ نانومتری ساخته شده‌اند که برق کمتری مصرف کرده و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند ولی پردازنده‌های Intel بر مبنای معماری ۱۰ و ۱۴ نانومتری که یک تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود، تولید شده‌اند و برای رسیدن به قدرت سی‌پی‌یوهای AMD برق بیشتری مصرف و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می‌کنند. البته شرکت اینتل اعلام کرده است که به زودی پردازنده‌های 5 نانومتری خود را معرفی خواهد کرد.

    مقایسه پردازنده intel و AMD از نظر گرما و معماری

    مقایسه پردازنده intel و AMD از نظر طول عمر

    از لحاظ دوام و طول عمر CPU‌ های اینتل و AMD تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اگر به درستی از سیستم استفاده شود می‌توانند مدت زمان طولانی بدون خرابی کار کنند. در پایان باید بگوییم که شرکت intel و AMD هر دو شرکت‌های قدیمی و معتبری هستند که پردازنده‌های قدرتمند و قابل اعتمادی را تولید و به بازار فروش جهانی می‌کنند و نمی‌توان به یقین گفت که کدام یک بهتر است. در نهایت انتخاب پردازنده بستگی به خواسته‌ها و ترجیحات شخصی شما دارد.

    در فروشگاه اینترنتی دکان استوک انواع پردازنده‌های شرکت intel و AMD با تضمین قیمت و کیفیت به فروش می‌رسند و شما می‌توانید پردازنده مورد نظر خود را با قیمتی مناسب‌تر از اکثر مکان‌ها از فروشگاه دکان استوک خریداری کنید و در کمترین فاصله زمانی درب منزل خود تحویل بگیرید.

    مقایسه پردازنده intel و AMD از نظر طول عمر

     

     

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا