فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    هارد اس اس دی (ssd) چیست؟ (مزایا-معایب)

    هارد اس اس دی (ssd) چیست؟ (مزایا-معایب)

    در دنیای مدرن امروزی، زمان اهمیت زیادی برای افراد دارد و یکی از ویژگی‌های محبوب در دنیای دیجیتال، سرعت است از این رو شرکت‌های فناوری با انجام سرمایه گذاری‌های بسیار، تمام تلاش خود را می‌کنند تا تراشه‌ای سریع و چیپست قدرتمندی را طراحی و تولید کنند. یکی از قطعات سخت افزاری که توانست در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت بالایی در بین طرفداران فناوری برسد حافظه اس اس دی (ssd) است که دنیای سخت‌افزارهای کامپیوتری را مورد تحول قرار داد.

    بسیاری از کاربران ویندوز قصد خرید هارد اس اس دی را دارند ولی شناخت و اطلاعات کافی در رابطه با این قطعه سخت افزاری نداشته و به درستی نمی‌دانند که هارد ssd چیست؟ و چه معایب و مزایایی دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پس تا آخر این مقاله از دکان استوک همراه ما باشید و این مقاله را از دست ندهید.

    هارد ssd چیست؟

    هارد ssd نوعی حافظه نسبتا جدید است که سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات داشته و از نظر سرعت در مقایسه با حافظه‌های هارد دیسک معمولی و قدیمی تفاوت زیادی دارد و اما دلیل این موضوع چیست؟

    SSD مخف عبارت " Solid-State Disk " بوده و به معنای دیسک حالت جامد است و جامد یعنی در آن هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. دیسک سخت یا همان HDD دارای تعدادی قطعات مکانیکی و متحرک چون صفحه مغناطیسی چرخنده و بازوی حامل هد خواندن و نوشتن است. اما حافظه‌های ssd ساختار و کارکردی کاملا متفاوت با هاردیسک‌ها دارند، این حافظه‌ها فاقد هرگونه قطعه‌ی متحرک و مکانیکی هستند و به جای این قطعات از تراشه‌های فلش ‌مموری NAND استفاده می‌کنند که دارای سرعت بالایی در دسترسی به فایل‌ها است و همچنین به دلیل اینکه از نظر فیزیکی ثابت می‌باشد کمتر دچار آسیب شده و چندین سال عمر می‌کند.

    هارد ssd چیست


    مزایا و معایب هارد اس اس دی

    تا اینجا متوجه شدید که هارد ssd چیست؟ و به طور مختصری تفاوت آن را با حافظه HDD دانستید و اما باید بگوییم که هر قطعه سخت افزاری در کنار داشتن مزایا و نقاط قوت دارای نقاط ضعفی است که هارد اس اس دی نیز خارج از این موضوع نیست. در این بخش ما مزایا و معایب هارد ssd را بیان کرده‌ایم تا با دانستن این موارد به شناخت بهتری از این حافظه برسید.

    مزایای هارد ssd

    1- سرعت بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات یکی از مهم‌ترین مزایای ssdها است و همین موضوع سبب شده است تا علاوه بر هاستینگ‌ها کاربران رایانه‌های شخصی به استفاده از هارد SSDروی بیاورند.

    2- لپ تاپ ها در زمان جابجایی و حمل ممکن است ضربه ببینند بنابراین داشتن حافظه‌ای که در مقابل ضربات احتمالی مقاوم باشد یک امتیاز بزرگ است. حافظه‌های HDD به دلیل اینکه قطعات متحرکی دارند ممکن است در صورت دیدن ضربه دچار آسیب جدی شوند ولی هاردهای اس اس دی به دلیل اینکه فاقد اجزا و قطعات متحرک هستند در زمان جابجایی و در برابر ضربات فیزیکی مقاومت بالایی داشته و احتمال آسب دیدگی آنها در این مورد بسیار کم است.

    ضد ضربه بودن هارد اس اس دی

     

    3- حافظه‌های اس اس دی نسبت به هارد دیسک‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند در نتیجه مصرف باتری لپ تاپ کاهش پیدا می‌کند و از طرفی این مساله سبب افزایش طول عمر باتری نیز می‌شود.

    4- SSD در مقایسه باHDD  کوچکتر بوده و وزن کمتری نیز دارد به همین دلیل لپ تاپ‌هایی که حافظه SSD دارند نازک‌تر و سبک‌تر هستند و در نتیجه جابه‌جایی و حمل راحت‌تری نیز دارند.

    5- SSD ها به علت نداشتن قطعات متحرک، کاملا بی سر و صدا هستند و همچنین گرمای بسیار کمتری نیز تولید می‌کنند.

     

    معایب هارد sad

    1- یکی از مهم‌ترین معایب SSD‌ این است که قیمت بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارد ولی سرعت بالای آن توجیه کننده قیمتش است.
    2- حافظه‌های اس اس دی ممکن است در دراز مدت کند شوند.
    3- در صورتی که 75 درصد از ظرفیت حافظه اس اس دی پر شود شما با کندی آن روبه رو می‌شوید.

    هزینه و قیمت بالای هارد اس اس دی

     

    موارد استفاده و کاربردهای هارد SSD چیست؟

    در حال حاضر حافظه اس اس دی به خوبی در بازار جای خود را باز کرده است و در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است.

    1- کسب و کارهای بزرگ

    برای شرکت‌های مختلفی چون شرکت‌های برنامه نویسی که با حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارند سرعت بالا و دسترسی سریع به اطلاعات اهمیت ویژه‌ای دارد و برای این منظور از حافظه‌های اس اس دی استفاده می‌کنند.

    2- گیمرها

    برای گیمرهایی که بازی‌های مختلف را با کامپیوتر رومیزی و دسکتاپ خود انجام می‌دهند حافظه اس اس دی یکی از قطعات بسیار مهم و تاثیرگذار است که از طریق آن می‌توانند سرعت و عملکرد سیستم خود را افزایش دهند و به انجام بازی‌های سنگین بدون افت سرعت بپردازند.

    استفاده هارد اس اس دی برای گیمرها

     

    3- دستگاه‌های دیجیتال همراه

    از حافظه SSD بیشتر در دستگاه‌های همراه چون لپ تاپ و تبلت که همواره به دلیل حمل شدن ریسک ضربه دیدن و افتادن در آنها بالا است استفاده می‌شود. چرا که SSD قطعات متحرک و مکانیکی نداشته و همین مساله سبب ضد شوک و ضد ضربه بودن آن می‌شود و از طرفی به شکل محسوسی مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند و مدت زمان بیشتری می‌توان روی باتری حساب باز کرد.

    استفاده هارد اس اس دی در کارهایی صنعتی با جا به جایی زیاد

     

    4- سرورهای حرفه‌ای

    تمامی سرورهای حرفه‌ای جهت خواندن و نوشتن اطلاعات با سرعت بالا به حافظه‌های اس اس دی نیاز دارند.
    اگر با دانستن اینکه هارد ssd چیست؟ و آشنایی با موارد استفاده آن تصمیم به خرید حافظه اس اس دی دارید فروشگاه اینترنتی دکان استوک یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید است چرا که در ویترین فروش آن، انواع حافظه SSD با تضمین کیفیت و قیمت مناسب به شما عزیزان عرضه می‌شود.

    استفاده هارد اس اس دی برای سرورهای قوی و بزرگ

     

    به پایان این مقاله رسیدیم و در نهایت باید بگوییم که SSD‌ها در انواع گوناگون با ظرفیت‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند و ظرفیت آنها از 32 گیگابایت شروع شده و تا 5 ترابایت و حتی بیشتر از آن نیز ادامه دارد. انتخاب و خرید حافظه اس اس دی به نیاز و خواسته‌هایتان بستگی دارد اگر برای شما سرعت بالا اهمیت زیادی دارد خرید حافظه SSD انتخاب بسیار مناسبی است ولی اگر به ازای هزینه کم ظرفیت زیادی می‌خواهید همان هار دیسک‌های معمولی بهترین گزینه برایتان است. البته باید بگوییم که می‌توان از  حافظه اس اس دی و هارد دیسک‌های معمولی به صورت همزمان و در کنار هم استفاده کرد که یک راهکار منطقی و هوشمندانه است، برای مثال می‌توانید برای سیستم خود یک هارد دیسک با ظرفیت بالا برای ذخیره سازی موسیقی، ویدیو و تصاویر داشته باشید و در کنار آن برای انجام بازی‌ها، اجرای نرم افزارها و سیستم عامل از یک حافظه ssd کمک بگیرید.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا