فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    علت کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر + روش های حل آن

    علت کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر + روش های حل آن

    کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر یکی از مشکلات رایجی است که اکثر کاربران با آن درگیر هستند و در زمان کار کردن با سیستم و اجرای برنامه‌ها به دلیل افت سرعت ویندوز دچار کلافگی می‌شوند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید این مقاله از دکان استوک را از دست ندهید، در این مقاله ما علت کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر را از جهات مختلف شرح داده‌ایم. دانستن و شناسایی علل کند شدن ویندوز و روش‌های حل این مشکل برای کاربران مبتدی و حتی حرفه‌ای لازم و ضروری است پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    دلایل اصلی کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر همراه با روش حل

    دلایل اصلی کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر همراه با راهکار آن

    علت کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر می‌تواند به دلیل مشکلات سخت افراری و یا نرم افزاری باشد که ما در ادامه رایج‌ترین آنها را شرح‌ داده‌ایم و روش حل کندی سرعت لپ تاپ و کامپیوتر را نیز ذکر کرده‌ایم. فرقی نمی‌کند لپ تاپ یا کامپیوتر شما نو است یا یک لپ تاپ استوک دارید موارد گفته شده در ادامه در مورد تمامی این دستگاه‌ها صدق می‌کند.

    1- اجرای چندین برنامه به صورت همزمان

    بسیاری از کاربران در زمان کار کردن با دستگاه خود عادت دارند که همزمان برنامه‌ها و تب‌های مختلفی را باز کنند که این مسئله باعث می‌شود تا برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند از حافظه و سی پی یو (cpu) استفاده کنند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر است. بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل این است که شما به صورت همزمان برنامه‌های سنگین و مختلف را باز نگذارید و سعی کنید تا حد امکان برنامه‌ها را تک تک باز کرده و با آنها کار کنید.

    2- فایل‌های موقت

    زمانی که برنامه‌های مختلف بر روی سیستم اجرا می‌شوند فایل‌های موقتی بر روی ‌هارددیسک دستگاه ذخیره می‌شوند که همین مسئله باعث کاهش و افت سرعت ویندوز خواهد شد. می‌توانید برای حذف فایل‌ها و پرونده‌های موقت از ابزار Windows Clean Disk Cleanup استفاده کنید برای این منظور کافی است روی ‌هارد دیسک‌ها راست کلیک کرده و سپس گزینه properties را انتخاب کنید و پس از آن از پنجره باز شونده و تب General گزینه Disk Cleanup را انتخاب کرده و به تب Tools وارد شده و گزینه‌های Defragment Now و Check Now را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید از برنامه CCleaner برای حذف فایل‌ها و پوشه‌های بی‌مصرف و بیهوده استفاده کنید.

    3- پر شدن فضای درایورها

    کاهش فضای خالی درایورها یکی دیگر از عوامل مهم و اصلی کند شدن ویندوز لپ تاپ و کامپیوتر است. اصولا فضای خالی درایو‌ها حداقل باید بین 500 مگابایت تا 1 گیگابایت باشد و در صورت کاهش فضای درایورها شما با افت سرعت دستگاه خود رو به رو خواهید شد. برای رفع این مشکل می‌توانید فضای بیشتری از درایورها را خالی کنید.

    همچنین بخوانید: تفاوت هارد ssd و hdd + مزایا و معایب 

    4- ویروسی شدن سیستم‌ و وجود بدافزارها

    ویروسی شدن سیستم را می‌توان یکی از دلایل مهم و اصلی کند شدن سیستم لپ تاپ و کامپیوتر دانست از این رو ما به شما توصیه می‌کنیم که از یک آنتی ویروس قوی و موثر استفاده کنید و به صورت دوره‌ای فضای ‌هارد درایو سیستم خود را با استفاده از آن اسکن کرده تا ویروس‌ها حذف و پاک شوند و همچنین از ورود برنامه‌های مخرب به فضای ویندوز جلوگیری کنید. به شما توصیه می‌کنیم حتما در زمان اتصال حافظه‌های جانبی و یا گوشی همراه به لپ تاپ و کامپیوتر آنها را نیز اسکن کنید تا هیچ ویروسی به دستگاه شما وارد نشود.

    5- عدم وجود تهویه مناسب

    تجمع زیاد گرد و غبار بر روی فن و سیستم خنک کننده کامپیوتر سبب می‌شود تا به درستی نتواند کار کند و در نهایت قطعات داخلی سیستم به خوبی خنک نمی‌شوند. داغ شدن قطعات سیستم باعث هنگ دستگاه و پایین آمدن سرعت سیستم می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل لازم است تا فن کامپیوتر یا لپ تاپ خود را بررسی کنید که به خوبی کار می‌کند و در صورت وجود مشکل آن را با فن جدیدی تعویض کنید. البته برخی از افراد جهت خنک کردن قطعات داخلی کیس فن‌های اضافی نصب می‌کنند. توصیه دیگر ما به شما این است که از اجرای بازی و برنامه‌های سنگین به مدت خیلی طولانی پرهیز کنید چرا که این کار سبب داغ شدن قطعات داخلی سیستم می‌شود.

    6- نصب بیش از حد برنامه‌های بلااستفاده و اضافه

    برخی از کاربران عادت دارند که برنامه‌ها و نرم افزار‌های گوناگونی را روی کامپیوتر و لپ تاپ خود نصب کنند که شاید هرگز از آنها استفاده نکرده و کاملا غیر ضروری هستند ولی باید بگوییم که با نصب هر برنامه بخشی از حافظه سیستم اشغال می‌شود و همین مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل کند شدن کامپیوتر و لپ تاپ شما است. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که حتما برنامه‌های ضروری و مورد نیاز خود را روی سیستم نصب کنید.

    اگر علت کند شدن لپ تاپ یا کامپیوتر شما به دلیل نصب نرم ‌افزار‌های بلا استفاده و یا مشابه است می‌بایست این نرم افزارها را از روی سیستم خود حذف کنید برای مثال تنها یک پلیر در کامپیوتر کافی است و دیگر نیازی نیست که چندین پلیر مختلف روی سیستم خود داشته باشید.

    7- پایین بودن ظرفیت حافظه‌ RAM

    سیستم عامل جهت انجام پردازش‌های مختلف از حافظه RAM استفاده می‌کند و در صورتی که ظرفیت این حافظه محدود باشد لپ تاپ و کامپیوتر دچار کندی می‌شوند و می‌بایست اقدام به ارتقای ظرفیت حافظه رم سیستم خود کنید. توصیه ما به شما این است که در زمان خرید حتما میزان حافظه رم سیستم کامپیوتری را براساس نیاز خود انتخاب کنید بدون شک افرادی که با برنامه‌های سنگین سه بعدی کار می‌کنند و یا گیمرها به حافظه رم بیشتری نیاز دارند.

    8- دیفرگ (defrag) نبودن درایورها

    هنگامی که فایلی را روی لپ تاپ یا کامپیوتر بارگذاری می‌کنید، فایل‌ در قسمت‌هایی که به آن کلاستر می‌گویند ذخیره می‌شود. اگر کلاسترها فضای کافی برای فایل را نداشته باشند، آن را در کلاستر بعدی می‌فرستند و همین مساله باعث می‌شود تا اطلاعات روی فضای هارد پراکنده شوند و در صورتی ‌که این کار دائما تکرار شود، سرعت کامپیوتر و لپ تاپ پایین می‌آید.

    روش حل کندی سرعت لپ تاپ و کامپیوتر ناشی از این مساله، دیفراگ کردن درایورها است که برای این کار ابزارها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. از دیگر دلایل کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر می‌توان به مواردی نظیر آپدیت و بروز نبودن ویندوز، وجود عیب در هارد درایو، ریبوت نکردن طولانی مدت سیستم، اجرای پس زمینه یا آیکن‌های متحرک، آلودگی و خاک‌گرفتگی قطعات سیستم اشاره کرد.

    در آخر باید بگوییم اگر علت کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر و یا لپ تاپ استوک شما به دلایل گفته شده نباشد و نتوانستید با راهکارهای ارائه شده این مشکل را رفع کنید حتما به مراکز خدمات نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر مراجعه کرده و از یک تعمیرکار مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

    همچنین بخوانید: کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

    نتیجه گیری

    نتیجه گیری

    با توجه به مقاله فوق برخی از دلایل کند شدن لپتاپ یا کامپیوتر، هم می تواند مربوط به سخت افزار و هم مربوط به نرم افزار باشد که به همراه راه حل آن ها توضیح داده شد. این نکته قابل توجه است که هرچقدر سخت افزار سیستم شما قوی تر باشد احتمال هنگی یا کند شدن آن کمتر است اما در سیستم های دارای سخت افزار ضعیف تر اگر سیستم دچار کندی یا هنگی شود معمولا با ارتقاء رم و هارد (اگر نوع هاردتان HDD است باید به SSD ارتقا یابد) می توان سرعت آن را افزایش داد و مشکل کندی یا هنگی را رفع نمود.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا