فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    چه قسمت هایی از لپ تاپ قابل ارتقا است؟

    چه قسمت هایی از لپ تاپ قابل ارتقا است؟

    از آنجایی که لپ تاپ‌های امروزی به اندازه کامپیوترهای رومیزی قدرت کافی را دارند بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا به سراغ خرید لپ تاپ بروند. لپ تاپ‌ها به اندازه کامپیوتر‌های رومیزی جاگیر نیستند و می‌توان آنها را با خود همه جا حمل کرد.
    قیمت لپ تاپ در چند سال اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است و برای خرید یک لپ تاپ مناسب باید هزینه قابل ملاحظه‌ای را صرف کنید در نتیجه بهتر است که به سراغ خرید لپ تاپ‌هایی بروید که قابلیت ارتقا داشته باشند تا در آینده هزینه بیشتری را برای خرید یک لپ تاپ نو صرف نکنید.
    برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چه قسمت هایی از لپ تاپ قابل ارتقا است؟ یا کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟ در این مقاله از دکان استوک ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که چرا ارتقاء قطعات لپ تاپ مهم است و پس از آن شما را با قطعاتی که قابلیت ارتقا دارند آشنا می‌کنیم و در نهایت روش‌هایی را آموزش داده‌ایم که با به کار بردن آنها خواهید دانست که لپ تاپ شما قابلیت ارتقا دارد یا خیر؟ پس تا انتهای این مقاله از دکان استوک همراه ما باشید.

     

     

    چرا ارتقا قطعات لپ تاپ مهم است؟

    چرا ارتقا قطعات لپ تاپ مهم است

    در زمان خرید لپ تاپ بهتر است به دنبال مدلی باشید که قابلیت ارتقا داشته باشد چرا که این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند سال‌های زیادی از دستگاه استفاده کنند در واقع شما می‌توانید با سرمایه گذاری مناسبی طول عمر مفید دستگاه مورد نظر خود را افزایش دهید.
    همچنین در مواردی که علت اصلی کند شدن سرعت دستگاه و هنگ کردن آن به روز نبودن قطعات سخت افزاری لپ تاپ باشد در این صورت با هزینه اندک لپتاپ خود را ارتقاء دهید و سرعت و عملکرد آن را بالا ببرید. ارتقا و بروزرسانی لپ تاپ سبب می‌شود تا با هزینه‌ای به مراتب کمتر از خرید یک لپ تاپ نو، سیستم فعلی خود را به دستگاهی بهینه‌تر و قدرتمندتر تبدیل کنید.

     

    چه قطعاتی از لپ تاپ قابل ارتقا است؟

    چه قطعاتی از لپ تاپ قابل ارتقا است

    از مهمترین سوالاتی که در زمینه‌ی ارتقا دادن لپ تاپ پیش می‌آید این است که چه قطعاتی از لپ تاپ قابل ارتقا است؟ همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌ها از قطعات سخت افزاری مختلفی تشکیل شده‌اند که تمام قطعات آنها قابلیت ارتقا را ندارد و تنها می‌توان برخی از آنها را ارتقا داد. قطعات قابل ارتقاء در لپ تاپ‌های مختلف شامل موارد زیر می‌شوند:

    1. رم لپ تاپ
    2. باتری لپ تاپ
    3. هارد لپ تاپ
    4. ssd کردن لپ تاپ

    رم لپ تاپ

    لپ تاپ‌های امروزی معمولاً دارای رم با ظرفیت ۲ و ۴ گیگابایتی هستند و می‌توان در بازار لپ تاپ‌هایی با رم ۸ گیگابایت نیز پیدا کرد. اگر قصد شما از خرید لپ تاپ انجام کارهای ساده چون گشت و گذار در وب، بررسی ایمیل و غیره باشد خرید لپ تاپ‌هایی با ظرفیت رم ۲ و ۴ گیگابایتی برای شما مناسب است اما اگر در آینده قصد انجام کارهای سنگین‌تر با لپ تاپ خود را دارید در نتیجه قدرت و سرعت بیشتری را می‌طلبد و ارتقاء رم یک گزینه بسیار خوب و راحت برای افزایش سرعت و قدرت دستگاه است. شما می‌توانید رم لپ تاپ خود را به ۸ گیگابایت و در صورت امکان به ۱۶ گیگابایت نیز ارتقا دهید تا سرعت انجام کارهای خود را بالا ببرید و چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید بدون اینکه سرعت عملکرد دستگاه کاهش پیدا کند.

    باتری لپ تاپ

    یکی از قطعات قابل ارتقاء در لپ تاپ باتری است. بسیاری از کاربران از عمر باتری لپ تاپ‌ها شاکی هستند چرا که در هنگام نوشتن یک سند مهم یا انجام یک بازی ویدیویی مورد علاقه‌شان سیستم به یک بار خاموش شده است چاره این مشکل داشتن و حمل یک باتری اضافی در کیف لپ تاپ می‌باشد.

    هارد لپ تاپ

    در صورتی که فضای ذخیره سازی لپ تاپ شما پر شود سرعت سیستم کاهش خواهد یافت. یک راه ساده برای اینکه شما عملکرد لپ تاپ خود را به حداکثر برسانید این است که یک هارد دیسک خارجی خریداری کنید و فایل‌های خود را در درایو جداگانه از رایانه، ذخیره نمایید. تهیه هارد اکسترنال علاوه بر اینکه موجب ارتقاء و افزایش فضای ذخیره سازی لپ تاپ می‌شود می‌توانید برای پشتیبان گیری اطلاعات خود نیز از آن استفاده کنید و در صورتی که هارد دیسک لپ تاپ شما خراب شود دیگر نگرانی بابت از بین اطلاعات شخصی خود نخواهید داشت. در نتیجه داشتن یک هارد اکسترنال مزیت‌های زیادی را برای شما به دنبال دارد.

    ssd لپ تاپ

    معمولا روی سیستم‌های قدیمی از درایوهای HD استفاده شده هر چند این هارد ها فضای قابل توجهی برای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می‌دهند اما از لحاظ سرعت و عملکرد قابل قیاس با درایوهای SSD نیستند. اگر سرعت لپ تاپ شما کند شده است یا حالت هنگی زیادی دارد بهترین گزینه این است که شما هارد HDD خود را با هارد SSD تعویض کنید که بر روی عملکرد لپ تاپ شما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. البته در برخی از موارد امکان استفاده همزمان از هارد HDD و هارد SSD نیز وجود دارد و شما می‌توانید برای داشتن عملکرد هر چه بهتر دستگاه به صورت همزمان از هر دو درایو استفاده کنید برای مثال فایل‌های تصویری و ویدیویی روی درایو HDD ذخیره شده و ذخیره سازی برنامه‌ها و اجرای آنها به عهده‌ی هارد SSD باشد.

     

    امکان ارتقاء کارت گرافیک و پردازنده لپ تاپ وجود دارد؟

    امکان ارتقاء کارت گرافیک و پردازنده لپ تاپ وجود دارد

    قطعات رایج در اکثر لپ تاپ‌ها قطعاتی بودند که در بالا به توضیح آنها پرداختیم اما در مورد کارت گرافیک و پردازنده لپ تاپ باید گفت که نحوه طراحی و ساخت اکثر لپ تاپ‌ها به این صورت است که نمی‌توان پردازنده و کارت گرافیک را ارتقا داد.
    کارت گرافیک روی برد لحیم شده و امکان جداسازی و جایگزین کردن آن با یک کارت گرافیک جدید وجود ندارد. در مورد ارتقاء پردازنده باید بگوییم که اگر پردازنده از روش بسته بندی PGA استفاده کرده باشد امکان تعویض آن وجود دارد. سی پی یو‌های اینتل که در انتهای نام آنها حرف M آمده معمولاً در بسته‌های PGA هستند اما سایر پردازنده‌ها دارای بسته‌های BGA می‌باشند که به مادربرد لحیم شده‌اند و در نتیجه امکان ارتقاء این پردازنده‌ها وجود ندارد.

    همچنین بخوانید: تفاوت نسل های cpu اینتل

    چطور بفهمیم لپ تاپ قابلیت ارتقا دارد یا نه؟

    چطور بفهمیم لپ تاپ قابلیت ارتقا دارد یا نه

    تا اینجا دانستید که کدام یک از قطعات لپ تاپ قابلیت ارتقا دارند اما چطور می‌توان فهمید که لپ تاپ خریداری شده دارای قابلیت ارتقا است یا خیر؟

    اولین روش این است که سال ساخت و مدل لپ تاپ را بررسی کنید با استفاده از این مشخصات می‌توانید بدانید که کدام قطعات قابلیت ارتقا را دارند و برای این کار می‌توانید به وبسایت سازنده لپ تاپ مراجعه کرده یا در اینترنت جستجو کنید.
    روش دوم مراجعه به دفترچه فیزیکی راهنمای لپ تاپ است یا به صورت آنلاین آن را در وب سایت سازنده لپ تاپ مشاهده کنید در این دفترچه اطلاعات مختلفی در زمینه ارتقاء سخت افزارهای لپ تاپ آمده است.
    روش سوم نیز مراجعه به سایت https://www.crucial.com/store/advisor می‌باشد. در این سایت می‌توانید با انتخاب برند، سری و مدل لپ تاپ خود بدانید که چه بخش‌هایی از لپ تاپ‌ شما قابل تعویض است.

     

    نتیجه گیری

    در نهایت باید گفت که می‌توان هارد دیسک و میزان حافظه رم لپ تاپ‌ها را با توجه به مدلشان ارتقا داد اما امکان ارتقاء پردازنده مرکزی (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) وجود ندارد. در ادامه باید بگوییم که امکان تعویض هر یک از قطعات لپتاپ از جمله مانیتور، سی پی یو، کارت گرافیک و دیگر قطعات لپتاپ وجود دارد اما هزینه زیادی باید پرداخت شود ولی برای ارتقا لپتاپ لازم است بدانید که با هزینه ای معقول و مقرون به صرفه فقط رم و هارد لپتاپ تا اندازه ای که مادربرد پشتیبانی کند قابل ارتقاع است.

    نظرات
    1402/7/20 20:21
    شما خودتون هم این قطعات رو ارتقا میدین؟
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا