فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    مقایسه صفحه نمایش مات و براق - کدام را بخریم؟

    مقایسه صفحه نمایش مات و براق - کدام را بخریم؟

    توجه به صفحه نمایش یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید لپ تاپ، مانیتور استوک و غیره باید به آن توجه کنید. در حال حاضر صفحه نمایش‌ها به دو دسته مات (matte) و براق (glossy) تقسیم می‌شوند که در بسیاری از موارد دارای ویژگی‌های مشابه و یکسانی هستند ولی با این وجود، تفاوت‌های بزرگی نیز بین این صفحه نمایش به چشم می‌خورد.
    در این مقاله از دکان استوک ما به مقایسه صفحه نمایش مات و براق پرداخته‌ایم و تفاوت آنها را بیان کرده‌ایم تا شما بهتر بدانید که کدام یک برای خرید مناسب‌تر است.

    اصلی‌ترین تفاوت بین صفحه نمایش مات و براق

    اصلی‌ترین تفاوت بین صفحه نمایش مات و براق

    هر دو صفحه نمایش براق و مات دارای پنل ال سی دی (LCD) هستند و تنها تفاوتی که بین آنها وجود دارد مربوط به نوع پوششی است که روی پنل ال سی دی آنها به کار رفته است. در نتیجه به طور کلی از لحاظ ساختار و طراحی این دو صفحه نمایش تقریباً شبیه به یکدیگر است و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های عملکردی بین آنها، وضوح پخش تصاویر در شرایط تابش نور مستقیم می‌باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما ما به توضیح مختصری در رابطه با مزایا معایب نمایشگرهای مات و براق پرداخته‌ایم تا به راحتی با نوع عملکرد و تفاوت آنها آشنایی پیدا کنید.

    همچنین بخوانید: بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی

    مزایای صفحه نمایش براق

    مزایای صفحه نمایش براق

    1- نمایش رنگ‌های روشن و شفاف

    صفحه نمایش‌های براق دارای یک لایه صاف پلاریزه هستند که سبب می‌شود تا رنگ‌ها با شفافیت، وضوح و کیفیت بیشتری در مقایسه با صفحه نمایش‌های مات نمایش داده شوند در نتیجه اگر برای شما نمایش رنگ‌های روشن و با کیفیت اهمیت زیادی دارد بهتر است به سراغ خرید صفحه نمایش براق بروید.
    نمایشگرهای براق برای افرادی که گرافیست‌ هستند و یا به نوعی با رنگ‌ها بیشتر سر و کار دارند پیشنهاد می‌شود.

    2- کنتراست بالاتر

    نمایشگرهای براق در مقایسه با نمایشگرهای مات کنتراست بالایی دارند. کنتراست به معنای اختلاف رنگ‌های سفید و سیاه است و در نمایشگرهای براق کنتراست بالا سبب شده تا رنگ سیاه واضح‌تر و عمیق‌تر نمایش داده شود و دیگر رنگ‌ها نیز با شدت و غلظت بیشتری دیده ‌شوند.

    3- تمیز کردن راحت و آسان

    سطح صفحه نمایش‌های براق به صورت صیقلی و صاف است و همین موضوع سبب شده تا کاربر بتواند با استفاده از یک دستمال میکروفایبر نرم و آب مقطر به راحتی کثیفی‌های روی صفحه نمایش‌ را پاک کند.

    4- داشتن مقاومت بالا

    به طور کلی نمایشگرهای براق در مقایسه با نمایشگرهای مات دارای مقاومت بالاتری هستند و بر روی آنها به راحتی خط و خش نمی‌افتد.

    معایب صفحه نمایش براق

    معایب صفحه نمایش براق

    1- کثیفی سریع‌تر

    همانطور که گفتیم سطح صیقلی نمایشگر سبب شده تا بتوان به راحتی آن را تمیز کرد ولی همین مورد باعث می‌شود تا سریع‌تر و راحت‌تر نیز کثیف‌تر شود و اثر انگشت و گرد و خاک بر روی صفحه نمایش‌های براق سریع‌تر نشسته و دیده می‌شوند از این رو باید کاربران دائماً صفحه نمایش براق را پاک کند.

    2-  انعکاس نور محیط

     یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معایب صفحه نمایش‌های براق این است که نور محیط را منعکس می‌کنند و کار کردن با آنها زمانی که نور محیط زیاد است و به ویژه پشت پنجره باشید بسیار آزاردهنده است. بنابراین اگر از آن دسته کاربرانی هستید که با نرم‌افزارهایی چون ورد (word) زیاد سروکار دارید و نیاز به خواندن متون مختلف است به سراغ صفحه نمایش مات بروید.

    مزایای صفحه نمایش مات

    مزایای صفحه نمایش مات

    1- نمایش بهتر در محیط‌های پرنور

     صفحه نمایش‌های مات برخلاف صفحه نمایش‌های براق تصاویر را با کیفیت مناسب‌تری در محیط‌های پرنور نمایش می‌دهند بنابراین اگر قصد دارید که از لپ تاپ خود در خارج از اتاق و محیط‌های پرنور استفاده کنید بهتر است به سراغ خرید لپ‌تاپ‌هایی بروید که دارای نمایشگر مات هستند.

    2- خستگی کمتر چشم

     با توجه به اینکه نمایشگرهای مات نور محیط را کمتر منعکس می‌کنند در نتیجه در زمان کار کردن با آنها چشم‌ها کمتر دچار خستگی می‌شوند بنابراین صفحه نمایش‌های مات جهت کار با نرم‌افزار ورد و خواندن متن‌های گوناگون نسبت به صفحه نمایش‌های براق مناسب‌تر می‌باشند.

    معایب صفحه نمایش مات

    معایب صفحه نمایش مات

    1- قیمت بیشتر

    نمایشگرهای مات معمولاً قیمت بالاتری در مقایسه با نمایشگرهای براق دارند البته این اختلاف قیمت در گذشته بیشتر بوده و به مرور در حال کاهش می‌باشد به طوری که در اکثر لپ تاپ‌های میان رده و متوسط از صفحه نمایش مات استفاده شده است.

    2- مراقبت بیشتر

    نمایشگرهای مات در مقابل ضربه و خراش مقاومت کمتری داشته و ضعیف‌تر هستند بنابراین حتماً به فکر مراقبت از صفحه نمایش خود باشید. این صفحه نمایش‌ها بسیار حساس هستند برای مثال اگر در زمان بستن لپ تاپ دکمه‌های صفحه کلید با نمایشگر برخورد کند احتمال اینکه صفحه نمایش دچار خراش شود وجود دارد. به شما توصیه می‌کنیم برای محافظت از نمایشگر مات از دستمال‌های محافظ استفاده کنید.

    3- تمیز کردن سخت‌تر

    یکی از معایب صفحه نمایش مات این است که سخت‌تر تمیز می‌شود. درست است که این نوع صفحه نمایش‌ها نسبت به صفحات براق دیرتر کثیف می‌شوند ولی در صورت کثیف شدن تمیز کردن آنها راحت نیست. از طرفی نیز در هنگام پاک کردن نمایشگر مات باید خیلی مراقب باشید که به آن فشار وارد نکنید تا آسیب نبیند.

    نتیجه گیری

    به طور کلی اگر قصد خرید یک لپ تاپ، مانیتور استوک و یا نو را دارید انتخاب نوع صفحه نمایش آن به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد و همچنین باید به بودجه‌ای که دارید نیز توجه کنید.  

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا