فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    تفاوت هارد ssd و hdd در چیست؟ + مزایا و معایب هر کدام

    تفاوت هارد ssd و hdd در چیست؟ + مزایا و معایب هر کدام

    این روزها با آمدن فناوری و تکنولوژی‌های جدید نرم افزارها توسعه پیدا کرده‌اند و تحولاتی در سخت افزارها ایجاد شده است و همین تغییرات موجب شده تا تجهیزات ذخیره سازی نسبت به گذشته اهمیت زیادی پیدا کنند. بسیاری از افراد برای ارتقای اجزای کامپیوتر و لپ تاپ خود و افزایش سرعت آنها نیاز به استفاده از هارد یا همان حافظه پیدا می‌کنند. هاردها وظیفه ذخیره سازی اطلاعات پردازش شده در کامپیوتر و لپ تاپ‌ها را بر عهده دارند.

     

     

    امروزه هارد SSD و هارد HDD جزو تجهیزات ذخیره سازی پر کاربرد محسوب می‌شوند که البته از جنبه‌های مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در اینجا سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند این است که تفاوت هارد ssd و hdd در چیست؟ یا کدام یک از تکنولوژی‌های ذخیره سازی برای استفاده بهتر است؟

     

    برای اینکه به جواب درست و کامل این سوالات برسید تصمیم گرفتیم ابتدا به معرفی هارد ssd و هارد HDD بپردازیم تا بدانید که این دو هارد چه هستند و سپس با مقایسه هارد ssd و hdd بدانید که چه تفاوت‌هایی دارند و در نهایت مزایای و معایب هر کدام از این هاردها را بدانید. در نتیجه اگر می‌خواهید با تفاوت هارد ssd و hdd آشنا شوید تا براساس این شناخت بهتر تصمیم بگیرید که کدام متناسب با نیاز شما است پس تا انتهای این مقاله از دکان استوک با ما همراه باشید.

    هارد HDD چیست؟

    HDD مخفف کلمه‌ی  Hard disk Drive است. این حافظه نزدیک به 60 سال است که به دنیای تکنولوژی پا گذاشته و یک حافظه دائمی برای کامپیوتر محسوب می‌شود. هاردهای HDD دارای دیسک‌هایی با صفحه‌ی مغناطیسی هستند که اطلاعات را به صورت مکانیکی بر روی آنها ذخیره می‌کنند و به وسیله هد یا همان بازوی متحرک و چرخش پلاتر اطلاعات از روی این هاردها خوانده و نوشته می‌شود. وقتی می‌گوییم که هاردیسک یک حافظه‌ی دائمی می‌باشد به این معنی است که با قطعی برق اطلاعات ذخیره شده از بین نخواهد رفت.

    هارد اچ دی دی چیست

    امروزه هارد دیسک‌ها خود در دو نوع اکسترنال و اینترنال طراحی و تولید می‌شوند و طول عمر بالایی دارند. این هاردها با توجه به قیمت ارزانی که دارند می‌توانند حجم بالایی از اطلاعات را ذخیره و نگهداری کنند همین مورد یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ خرید هارد HDD بروند.

    هارد SSD چیست؟

    Solid State Drive به اختصار SSD خوانده می‌شود که درایو حالت جامد نیز است. در واقع هارد SSD یک فلش مموری با ابعاد بزرگتر و پیشرفته‌‌تر می‌باشد و نوع طراحی آن بر اساس فلش و مموری موبایل‌ها است. در هارد SSD بر خلاف هارد HDD  هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و اطلاعات به صورت صفر و یک روی میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود همین موضوع موجب شده است تا سرعت این حافظه نسبت به رقیب خود یعنی HDD بیشتر باشد.

    هارد اس اس دی چیست

    علاوه بر سرعت بالا از تفاوت هارد ssd و hdd می‌توان به ابعاد بسیار کوچکتر هارد SSD  نسبت به HDDها اشاره کرد. معمولا در کامپیوتر و لپ تاپ‌های جدید و گران قیمت از هارد ssd استفاده می‌شود البته امکان استفاده از این هارد در کامپیوترهای قدیمی با استفاده از درگاه‌های ساتا نیز وجود دارد. تا به اینجا با این دو هارد آشنا شدید در ادامه به معرفی تفاوت‌های این دو حافظه خواهیم پرداخت.

     

    آشنایی با تفاوت هارد ssd و hdd

    هارد SSD و هارد HDD تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند در این بخش به مقایسه این دو هارد از جنبه‌های مختلف پرداخته ایم که بازگو کننده مزایا و معایب آنها نیز است.

    1- میزان سرعت دسترسی به اطلاعات

    در حافظه HDD برای دسترسی به اطلاعات باید سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما هارد ssd به چنین عملیاتی نیاز نداشته و به صورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته در نتیجه سرعت بالاتری دارد. می‌توان یکی از مزیت‌های اساسی را سریع‌‌تر بودن ssd نسبت به HDD دانست.

     میزان سرعت دسترسی به اطلاعات هارد ssd

     

    2- محدودیت میزان ظرفیت

    هارد SSD ظرفیت ذخیره سازی محدودی دارد در مقابل حافظه‌های HDD در میزان حافظه ذخیره سازی محدود نیستند و با ظرفیت بسیار بالا نیز در بازار موجود هستند. البته هارد اس اس دی با ظرفیت ۴ ترابایت نیز وجود دارد اما بسیار کمیاب و گران است و اگر در کامپیوتر‌ها و لپتاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرد قیمت آن را بسیار بالا خواهد برد.

    3- قیمت هارد اس اس دی

    یکی از معایب هارد ssd گران‌‌تر بودن قیمت آن نسبت به هارد HDD است که همین مورد یکی از تفاوت‌های مهم این دو هارد است. در واقع قیمت یک هارددیسک نسبت به قیمت هارد ssd با همان ظرفیت ذخیره‌سازی مشابه می‌تواند دو برابر ارزان‏تر باشد.

    قیمت هارد اس اس دی

     

    4- میزان سر و صدا هارد ها

    هارد دیسک در هنگام استفاده سر و صدای زیادی دارد اما هاردهای اس اس دی مانند فلش صدای خاصی نداشته و در نتیجه کاملا بدون صدا هستند. هارد دیسک در هنگام استفاده سر و صدای زیادی دارد اما هاردهای اس اس دی مانند فلش صدای خاصی نداشته و در نتیجه کاملا بدون صدا هستند.

    5- گرما و سرما

    تفاوت هارد ssd و hdd در میزان گرمای تولیدی پس از شروع کار نیز است. میزان دما پس از شروع به کار در هاردهای SSD بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس و در HDD ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس تخمین زده شده است.

    6- وزن و ابعاد هارد ها

    از لحاظ میزان وزن، وزن هارد HDD به ۷۵۰ گرم می‌رسد ولی هاردهای ssd حدودا 80 گرم وزن دارند. از طرفی ssd ها بسیار جمع و جورتر از هارددیسک هستند این اختلاف وزن در لپ تاپ‌ها نکته حائز اهمیت می‎باشد.

    وزن و ابعاد هارد ها

     

     

    8- تفاوت میزان مصرف برق

    از آنجا که HDD  برای خواندن اطلاعات متکی به صفحه فلزی مغناطیسی است در نتیجه انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند. اما هارد ssd هیچ قطعه متحرکی نداشته و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌کند و این موضوع یکی از مزیت‌های ssd نسبت بهHDD  محسوب می‌شود.

     

    7- مقاومت در برابر ضربه و لرزش

    هاردهای HDD به دلیل داشتن هد و پلتر نسبت به لرزش و ضربه حساس هستند مخصوصا در هنگام کار کردن آسیب پذیرتر نیز می‌شوند. اما ssd‌ها به دلیل اینکه هیچ قطعه متحرکی ندارند نسبت به لرزش و ضربه حساس نبوده و تقریبا ضد ضربه محسوب می‌شوند.

    مقاومت هارد اس اس دی در برابر ضربه و لرزش

     

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا