فروش اقساطی
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    تفاوت نسل های cpu اینتل

    تفاوت نسل های cpu اینتل

    اگر قصد خرید لپ تاپ یا سیستم جدیدی را دارید و به فروشگاه‌های مختلفی مراجعه کرده باشید بدون شک از زبان برخی فروشندگان جملاتی را در رابطه با پردازنده (cpu) شنیده‌اید برای مثال به شما می‌گویند که این سیستم دارای پردازنده نسل پنجم اینتل است. اگر شما از فروشنده بپرسید که نسل پنجم پردازنده اینتل با نسل چهارم چه تفاوتی دارد شاید تنها بگوید که سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد و نتواند اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهد.  در این مقاله از دکان استوک ما برای آشنایی بیشتر شما عزیزان تفاوت نسل های cpu اینتل را شرح داده‌ایم تا در زمان خرید لپ تاپ با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

     

     

    مفهموم "نسل" در پردازنده اینتل چیست؟

    قبل از بررسی تفاوت نسل های cpu اینتل بهتر است ابتدا به صورت مختصری با شرکت اینتل و مفهوم "نسل" پردازنده آشنا شوید. شرکت اینتل (intel) یکی از شرکت‌های بزرگ و معروف در زمینه تولید پردازنده است که در سال 1968 میلادی تاسیس و راه‌اندازی شد. اینتل تا به امروز سری‌های گوناگونی از cpu را طراحی و به بازار فروش عرضه کرده است و برخی از افراد Core i3 ، i5 و i7 را به عنوان نسل‌های پردازنده اینتل می‌شناسند ولی باید بگوییم که اشتباه است و اینها تنها برند و یا مدل‌های سی‌پی‌یو اینتل هستند. 

    مفهوم نسل پس از انتشار و عرضه سری Core i  مطرح شد. در سال 2008 میلادی شرکت اینتل پردازنده‌های سری Core i را که جایگزینی برای سری‌های قبلی Core 2 بودند را معرفی کرد. پس از چند سال از عرضه اولین cpu‌های سریCore i  ‌مدل‌های دیگری چون Core i3، Core i5 و Core i7 نیز ارائه شدند. مدل‌های جدیدتر در مقایسه با مدل‌های قبلی از لحاظ مصرف انرژی و قدرت برتری داشتند. پس از گذشت چند سال، شرکت اینتل انواع cpu ها را تولید و به بازار فروش عرضه کرد.

    مفهموم "نسل" در پردازنده اینتل

    بررسی کامل تفاوت نسل های cpu اینتل

    تفاوت در معماری پردازنده مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی که سبب ایجاد تفاوت بین نسل‌های مختلف پردازنده اینتل شده است. در واقع هر یک از نسل‌های cpu‌های اینتل نسبت به نسل‌های قبلی از سرعت و ویژگی‌های بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به صورت کامل تفاوت نسل های cpu اینتل را توضیح داده‌ایم.

    1- نسل اول پردازنده‌های اینتل – نهالم  (Nehalem) 

    نسل اول پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۱۰ میلادی عرضه شدند که در آنها از معماری Nehalem استفاده شده بود. نهالم در واقع یک میکرو معماری پردازنده اینتل بود که از ترانزیستورهای 45 نانومتری استفاده می‌کرد. 

    نسل اول پردازنده‌های اینتل – نهالم

    2- نسل دوم پردازنده‌های اینتل - سندی بریج (Sandy Bridge)

    در سال 2011 نسل دوم پردازنده‌های اینتل با میکرو معماری Sandy Bridge ارائه شد. میکرو معماری سندی بریج جایگزین معماری Nehalem  شد و برخلاف معماری ۴۵ نانومتری از فرآیند 32 نانومتری استفاده می‌کرد و از لحاظ عملکرد نسبت به نهالم، ۱۱.۳ درصد بهبود و ارتقا پیدا کرد. 

    نسل دوم پردازنده‌های اینتل - سندی بریج

    3- نسل سوم پردازنده‌های اینتل -  آیوی بریج (Ivy Bridge)

    در سال 2012 پردازنده‌های آیوی بریج توسط اینتل معرفی شدند که به دلیل استفاده از ترانزیستورهای 22 نانومتری دارای سرعت بیشتری نسبت به پردازنده‌های نسل قبلی خود یعنی سندی بریج بودند، همچنین ۲۵ تا ۶۸ درصد افزایش عملکرد داشتند و تا 50 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کردند. البته ناگفته نماند که پردازنده‌های آیوی بریج ممکن است نسبت به پردازنده‌های سندی بریج گرمای بیشتری را تولید کنند و این مورد یکی از معایب و مشکلات این پردازنده‌ها تلقی می‌شود.

    The third generation of Intel processors - Ivy Bridge

    4- نسل چهارم پردازنده‌های اینتل - هزول (Haswell)

    در سال 2013 cpu‌های هزول اینتل به بازار عرضه شدند که از لحاظ معماری تغییری نکرده بودند و از همان معماری ۲۲ نانومتری آیوی بریج استفاده می‌کردند ولی از لحاظ عملکرد  ۳ تا ۸ درصد بهبود پیدا کرده بودند. پردازنده‌های Haswell بسیاری از ویژگی‌های پردازنده‌های آیوی بریج را دارند و علاوه بر این از ویژگی‌های جدیدی چون فناوری DDR4، سوکت‌های جدید (LGA 1150،BGA 1364  و LGA 2011-3) و ... نیز پشتیبانی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های cpu‌های هزول این است که برق بسیار کمی را مصرف می‌کنند بنابراین برای استفاده در دستگاه‌های سبک و قابل حمل گزینه مناسبی هستند. 

    نسل چهارم پردازنده‌های اینتل هزول

    5- نسل پنجم پردازنده‌های اینتل - برادول (Broadwell)

    شرکت اینتل در سال 2015 نسل پنجم پردازنده‌های خود را با نام Broadwell به بازار عرضه کرد که در آنها از فرآیند ۱۴ نانومتری استفاده شده است و نسبت به پردازنده‌های قبلی ۳۷ درصد کوچک‌تر است. به گفته شرکت اینتل در دستگاه‌هایی که از پردازنده Broadwell استفاده می‌شود عمر باتری تا یک و نیم ساعت بهبود و افزایش پیدا می‌کند. 

    نسل پنجم پردازنده‌های اینتل - برادول

    6- نسل ششم پردازنده‌های اینتل – اسکای لیک (Skylake )

    در سال 2015 میلادی نسل ششم پردازنده‌های اینتل با سرو صدای زیادی وارد بازار شد. در پردازنده‌های Skylake از همان فناوری ۱۴ نانومتری پردازنده‌های Broadwell  استفاده شده است و از ویژگی‌های مشابهی برخودار هستند. 

    نسل ششم پردازنده‌های اینتل – اسکای لیک

    7- نسل هفتم پردازنده‌های اینتل - کبی لیک (Kaby Lake)

    شرکت اینتل در سال 2016 پردازنده‌های نسل هفتم خود را با اسم رمز کبی لیک (Kaby Lake) معرفی کرد که از معماری فرآیند 14 نانومتری در ساخت آن استفاده کرده است. در واقع Kaby Lake نسخه ارتقا یافته و تازه شده‌ای از معماری Skylake  می‌باشد که از نظر کارایی و قدرت، بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. پردازنده‌های کبی لیک معماری گرافیکی جدیدی را داشتند که باعث شد تا پخش تصاویر فورکی (4K) و عملکرد گرافیک سه‌ بعدی بهتر شود.

    نسل هفتم پردازنده‌های اینتل - کبی لیک

    8- نسل هشتم پردازنده‌های اینتل - کبی لیک آر (Kaby Lake R)

    در سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت اینتل پردازنده‌های نسل هشتم خود را که نسخه‌ی به‌روز شده‌ پردازنده‌های نسل هفتم یعنی Kaby Lake بودند را معرفی کرد که از خصوصیات یکسانی برخوردار هستند. این پردازنده‌ها از رم  DDR3L پشتیبانی نمی‌کنند. 

    9- نسل نهم پردازنده‌های اینتل - کافی لیک (Coffee Lake)

    در اواخر سال 2017 میلادی پردازنده‌های Coffee Lake اینتل معرفی شده و همراه با آن پردازنده‌های سری Core i9 نیز رونمایی شدند. جالب است بدانید که پردازنده‌های نسل نهم اینتل توانستند برای اولین بار از حد مجاز ۴ هسته در هر cpu عبور کنند و هم اکنون پردازنده‌های جدید می‌توانند دارای 8 هسته باشند. بدون شک افزایش هسته سبب بالا رفتن گرمای تولیدی پردازنده‌ها می‌شد و شرکت اینتل برای حل این مشکل به جای استفاده از خمیر حرارتی از پخش کننده حرارت یکپارچه (IHS) روی پردازنده‌ها استفاده کرد. 

    نسل نهم پردازنده‌های اینتل - کافی لیک

    10- نسل دهم پردازنده‌های اینتل - Cannon Lake و Ice Lake

    در سال 2017 معماری نسل دهم پردازنده اینتل با نام Cannon Lake معرفی شد که از فناوری 10 نانومتری استفاده می‌کند و در سال 2018 به صورت انبوه تولید آن شروع شد. پردازنده‌های آیس لیک (Ice Lake) نیز نسل دوم پردازنده‌های ده نانومتری اینتل هستند که ویژگی‌های جدیدی چون پشتیبانی از رم‌های DDR4 3200  و LPDDR4X 3733 به آنها اضافه شده است. 

    نسل دهم پردازنده‌های اینتل


    11- نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل - تایگر لیک (Tiger Lake) و کامت لیک (Comet Lake)

    پردازنده‌های Tiger Lake از ترانزیستورهای۱۰ نانومتری استفاده می‌کنند ولی نسبت به پردازنده‌های Ice Lake افزایش عملکرد 30 درصدی داشتند. پردازنده‌های Comet Lake نیز نسخه به روز شده cpu ‌های نسل یازدهم اینتل هستند. 

    نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل

    شناخت تفاوت نسل های cpu اینتل بدون شک کمک بزرگی به شما در انتخاب و خرید مناسب‌تر می‌کند. فروشگاه دکان استوک یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در بستر اینترنت است که انواع مدل‌های پردازنده شرکت اینتل را با تضمین کیفیت و قیمت به فروش می‌رساند. با دکان استوک و با چند کلیک ساده پردازنده اینتل مورد نظر خود را خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    لپ تاپ استوک
    آل این وان استوک - All in one
    کیس استوک
    مانیتور استوک
    پرینتر استوک
    بازگشت به بالا